Logboek 2009

Zonnepaneel
GPS
Nu ook Dagtochten

Logboek Logboek 2012 Logboek 2011 Logboek 2010 Logboek 2009 Logboek 2008 Logboek 2007 Logboek 2006 Logboek 2005 Onderhoud

21/22 oktober - De reis naar Zeewolde
We gaan overwinteren in Zeewolde. Op dinsdagavond komen we aan op de boot en brengen een koude nacht door. Na 's ochtends eerst opgewarmd te zijn bij de kachel, vertrekken we richting het Tjeukemeer. Het waait vrij stevig en het is niet zo warm, daarom hebben we besloten om niet het ijselmeer over te steken, maar binnendoor te gaan via de Weerribben. Via Echtenerbrug en Ossenzijl bereiken we de Kalenberger gracht. De tocht verloopt voorspoedig en zo nu en dan komt het zonnetje door de wolken. Met 4 truien en een dikke jas is het dan eigenlijk best aangenaam. Aan het einde van de Wetering gaat al varende de mast naar beneden. Erg fijn dat dit nu allemaal weer soepeltjes functioneert. En na de brug gaat de mast even zo makkelijk weer omhoog. Zo gaan we verder richting Blokzijl. Ook in de sluis worden we vlot bediend, waarna we verder varen richting Vollenhove. Het is half vijf en we twijfelen of we nog verder zullen varen. We gaan eerst maar eens de benen strekken. We leggen aan in de jachthaven en maken een rondje door het dorp. Is nog best een leuk dorpje, met veel oude huisjes, kerken en parken. We besluiten te blijven omdat we anders ergens in de middle of nowhere de nacht door moeten brengen omdat er voorlopig geen dorpen meer zijn op de route. Met dit koude weer is een dorpje dan aangenamer.
Als we 's ochtends wakker worden regent het. We besluiten nog maar even lekker onder de wol te blijven, want koud en regen is geen fijn weer om te varen. Tegen een uur of 11 wordt het droog en vervolgen we onze reis. Via het Kadoelermeer komen we op het Zwarte Meer. Hier hijsen we de zeilen om lekker voor de wind richting de Ramspolbrug te zeilen. Er is een matig windje, dus we glijden heerlijk rustig over het water. Bij de brug aangekomen strijken we de zeilen en de mast, zodat we onder het linker deel door kunnen, waarmee we de korte route over het Markermeer pakken. Ook dit stuk kunnen we nog lekker zeilen. We zijn nu bijna alleen op de wereld, maar dat verandert weer als we het randmeer naderen. Hier krijgen we weer tegenwind en gaan verder op de motor. We worden als enige geschut in de Roggebotsluis en varen verder richting Elburg. Het is nu 16 uur en we vragen ons af of we nog Zeewolde bereiken of dat we in Elburg blijven overnachten. De afstand naar Elburg leggen we echter binnen het uur af, dus we besluiten door te varen. Om 18:30 uur naderen we Harderwijk en begint het schemerig te worden. Omdat het ook een beetje heiig is, is het een beetje op de gok varen als we op het Veluwemeer een stukje afsnijden richting het Viaduct. Op het Wolderwijd aangekomen blijven we netjes de vaargeul volgen. We hebben inmiddels de navigatieverlichting aangestoken en een toplicht gehesen. We kunnen navigeren op de groene knipperlichten in de verte, en zo bereiken we tegen half acht Zeewolde. Een serene rust heerst in de aanloophaven. We meren af recht voor de Harbour. Dit is Jouke's ligplaats voor de komende winter.

27 september
Meer dan een maand niet gevaren! Het wordt tijd dat we dat weer goed maken. Het is erg mooi nazomerweer en we gaan naar ons vertrouwde starteilan. Daar is het nog vrij druk vanwege de zeilwedstrijden. Helaas voor de zeilers is het vrijwel windstil, maar wij genieten wel erg van het weer. Ik heb wat plakletters gekocht die ik op de reddingsboeien plak, zo wordt ons schuitje weer een beetje beter herkend. In de loop van de middag gaan we naar het zwemplekje bij Goingarijp. Daar ga ik nog even te water, omdat er een nieuw zinkblok gemonteerd moet worden. Het water is vrij fris, maar het klusje is snel geklaard. Zo is de schroef weer beschermd tegen corrosie en aangroei. Inmiddels is het dan ook weer tijd om huiswaarts te keren.

25 juli - 8 augustus
Jouke is deze weken op stap met een gezin uit Tuk. Zij hebben het erg getroffen met het weer.

11 t/m 25 juli - Zomervakantie
De boot is weer terug van verhuur en nu is het onze beurt voor vakantie. Ik heb mij voorgenomen deze vakantie niet aan de boot te klussen maar uitsluitend te relaxen. Helaas gaat dat al meteen mis. De koelkast valt regelmatig uit, dus daar moet eerst iets aan gedaan worden. Blijkt een defect kabeltje te zijn. Hierna zijn we klaar voor vertrek.
We varen richting Heeg waar we overnachten bij een Marrekrite plekje. Het beloofd mooi weer te worden, dus we wel z.s.m. richting de Waddenzee. De bijboot hangt er niet lekker achter, het blijkt dat hij halfvol met water zit. Dit dus eerst maar eens leeg scheppen.
De volgende dag verder naar Workum, met een matig windje alleen op de fok gaat het niet heel snel, maar we komen er wel. In Workum overnachten we. Bij de watersportwinkel kopen we nog even een stootwiel en nieuwe roeidollen voor het kleine bootje, deze waren door de vorige huurder in het Sneekermeer achtergelaten toen ze waren omgeslagen.
Op maandag varen we met een matige Zuidwesten wind van Workum naarFok te loevert.jpg (285028 bytes) Kornwerderzand. Bij de 2e schutting mogen wij ook mee. Om een uur of half drie komen we de Waddenzee op, vlak voor hoog water. Het plan is om naar Ameland te gaan. Dat gaat natuurlijk niet meer in 1 keer. We varen daarom zover mogelijk door op het Wieringerwad waar we rond een uur of 6-7 vast lopen. We gooien het anker uit om hier te overnachten. Na een uurtje kunnen we met droge voeten overboord stappen en gaan we lekker even wadstappen. De grond is hier wel vrij slikkerig dus je zuigt aardig vast met je laarzen. Het wordt een prachtige avond en nacht. De volgend ochtend als we wakker worden liggen we weer droog. Rond het middaguur komen we weer los en zetten onze reis voort. We gaan niet langs de prikken over het Wieringerwad maar snijden een stukje af naar het wantij. Bij laag water hebben we gezien dat het hier juist minder ondiep is en korter. Dit lukt en zo gaan we lekker voor de wind naar Ameland. Het waait niet erg hard dus het duurt een tijdje. Uiteindelijk is er helemaal geen wind meer en gaan we het laatste stuk op de motor. Het kleine bootje begint weer erg te zwieren achter de boot. Alweer water erin dus, hij is toch kennelijk echt lek.
Bij Ameland aangekomen zie ik 2 prikken recht voor de haven. Moet ik nu links of rechts passeren? Al twijfelend voel ik de boot aan de grond lopen. Ik gooi hem snel in de achteruit, maar hierdoor komt het touw van het kleine bootje in de schroef. En als klap op de vuurpijl breekt er iets waardoor ik geen aandrijving meer heb! Fijn, op zo'n bankje vlak voor de haven. We peilen even rond de boot en het blijkt dat we redelijk vlak liggen. We besluiten maar te blijven liggen en te wachten tot het weer hoog water wordt, dat lijkt ons beter dan allerlei capriolen om ons weer los te laten Drooggevallen op het Wieringer Wad.jpg (278246 bytes)trekken. Van de haven meester krijg ik een paar boutjes en met een blok hout kan ik de as weer aan de motor monteren, zodat we weer kunnen varen. Na middernacht willen we proberen weer los te komen. Om half één verschijnt er een auto op de parkeerplaats naast ons, die de lichten dooft en de chauffeur blijft er in zitten. Erg verdacht, het geeft Riekje een onprettig gevoel. Als we om half 2 's nachts loskomen staat de auto er nog. Als we los zijn gekomen varen we naar een naburig schippen waar we hem tegen aanleggen. Zo nu kunnen we rustig slapen. De verdachte auto rijdt inmiddels ook weg. Waarschijnlijk iemand die liep te loeren op een verkeerde afloop om ons vervolgens tegen een woekertarief een sleepje aan te bieden. Helaas voor hem, mislukt!
De haven ligt vol maar tegen het middaguur komt er weer ruimte en krijgen wij ook een plekje. We huren een fiets en gaan lekker naar het strand, het is een heerlijke dag.
Er wordt veel wind en slecht weer voorspeld voor een langere periode. We besluiten dat het beter is weer naar het vaste land te gaan en op donderdag varen we daarom naar Lauwersoog. Het is een prachtige dag, zon en windkracht 4. Ideaal zeilweer. In kolonne naar het wantij. We arriveren iets te vroeg waardoor we nog even moeten ankeren. Het is hier lekker druk. Zodra er voldoende water is zeilen we verder. Het gaat van een leien dakje. Totdat we bij een stukje aan de wind en de golfslag tegen zien dat het kleine bootje water gaat scheppen. Hozen helpt niet meer en uiteindelijkFiona, Riekje en Jouke aan het wadlopen.jpg (298720 bytes) slaat hij om! We slepen hem een tijdje mee om naar iets rustiger vaarwater te komen (we lagen net in een smal geultje met een lange rij boten achter ons). We strijken de zeilen en krijgen het bootje uiteindelijk overeind. De peddel, het roer en zwaard zijn wel verdwenen, maar we hadden toch al besloten dat we het bootje zat waren om reden van de lekkage en dat hij nu al een paar keer met het touw in de schroef hadden gezeten. We hebben het nu wel een beetje gehad met zeilen en varen verder op de motor. De wind begint ook al wat af te zwakken dus niet zo'n verkeerde keus. Aan het eind van de middag komen we bij Lauwersoog. Hier is het ontzettend druk want iedereen wil naar binnen met het slechte weer op komst. Na ruim 2 uur wachten kunnen wij ook door. We varen naar het aanlegsteigertje nabij het Landal park om te overnachten.
Met wind tegen gaan we op vrijdag over het Lauwersmeer naar Zoutkamp. Hier kun je nog voor een vriendenprijsje overnachten (0,75 €/m) en hebben ze een prachtig nieuw en gratis douchegebouw. Verder is hier overigens niet zoveel te beleven, behalve een uitstekende pizzeria.
Zaterdags gaan we via het Reitdiep naar Groningen. Een prachtige tocht over deze uitloper van het Lauwersmeer. We kunnen nog net voor half vijf avondpauze het Riekje aan het Wadlopen.JPG (1725038 bytes)centrum van Groningen bereiken waar we mooi plekje vinden aan de kade. Midden in het winkelcentrum willen de dames graag shoppen. Dat gaan we dus doen, maar na een uurtje gaan helaas de winkels dicht. Zondags gaan we naar de bioscoop, de keus is gevallen op Ice Age 3 en dan nog wel de 3D versie. Leuke film waarna we nog een hapje eten bij de shoarmatent.
Op maandag door een hele rij bruggen waarna we op het Noord-Willemskanaal komen. Dit varen we zover mogelijk af, tot om 17:00 uur de bruggen sluiten. We zijn dan in Smilde aangeland. De volgende ochtend zsm verder want we willen naar Appelscha. Hiermee zijn we op de turfroute aangeland en hebben nog vele sluizen en bruggen voor ons. Appelscha is erg gezellig met leuke aanlegplaatsen. Hier ontmoeten we Bertus met zijn gezin uit St. Niek. De wederzijdse kinderen kunnen het erg leuk met elkaar vinden en zijn blij om weer eens speelkameraadjes te hebben. We gaan lopend naar het zwembad. Een flinke wandeling (2 km buiten het dorp), maar wel de moeite waard. Mooi weer en een mooi zwembad.
Woensdag's vervolgen we onze reis. We stranden voor de middagpauze in Oosterwolde. Daarna varen we de hele dag door, want we willen proberen het Tjeukemeer te halen. Helaas lukt dit net niet en we stranden in Mildam. Hier is werkelijk helemaal niets te beleven. Gelukkig is het weer wel goed en dus gooien we maar een hengeltje uit. Het deel van de turfroute over de Tsjonger viel een beetje tegen. Lange rechte stukken met weinig vertier onderweg met uitsluitend rietkragen als uitzicht. De turfroute was op zich erg leuk de vele bruggen en sluisjes zijn ons niet tegengevallen en maakten het juist leuk. Over het algemeen werden we vlot bediend. Het enige wat vervelend is, is de vrij krappe bedieningstijden. Om 17 uur stoppen de brug en sluiIn de sluis van Appelscha.jpg (584973 bytes)swachters er mee. In combinatie met een middagpauze betekent dat je een redelijk strak schema moet varen wil je een beetje opschieten. En daar houden we nou net niet van op vakantie, we varen liever 's avonds nog een paar uurtjes door.
Donderdags varen we door naar het Tjeukemeer we wilden hier nog even naar het strandje maar donkere wolken doen ons er toe bewegen maar door te varen. Na het dieseltanken in Langweer leggen we even aan om te eten en komen we tot de ontdekking dat er die middag Skutsjesilen is op Langweer. Dat kunnen we nog mooi even meepakken. Voor anker hebben we een plekje op de eerste rang. Joure doet het goed en wordt derde, helaas door een protest toch 14 punten aan de broek. We zetten de zeilen op om nog even lekker een paar slagen te maken op de Wielen. Het schip zeilt heerlijk met dit windje. Aan het eind van de middag komt dan toch het einde van de vakantie in zicht en varen we terug naar Broek, zodat ik vrijdags nog wat reparaties kan verrichten (zie onderhoud pagina), waarna Jouke zaterdag weer op pad kan met de volgende gasten.

4 t/m 11 juli
Jouke is een weekje op stap geweest met een gezin uit Makkum.

Zaterdag 4 juli
Ivm met een feestje bij De Klokkestoel hebben we vanacht op de boot geslapen. Het is lekker weer, we gaan vandaag naar de werf om de mast bij te schaffen, zodat hij weer makkelijk strijkt. Meer hierover op de onderhoudspagina.
We varen daarna naar Joure om vers water te tanken. De mast kan nu weer omhoog en we gaan terug naar de ligplaats. Hier geven we Jouke nog een flinke poetsbeurt, zodat de huurders met een schone boot op pad komen. Om 4 uur arriveren onze gasten. Het is lekker weer en ze hebben veel zin in hun vakantie. De komende week gaan ze met hun 3 zoontjes lekker met ons schip de friese meren op.

Zondag 7 juni - Proefvaren
Er is weinig wind, maar het weer is beter dan voorspeld. Na de koffie naar de Langweerder Wielen waar we de zeilen hijsen. Met een gestaag gangetje gaan we via het PM kanaal naar het Sneekermeer. Daar krijgen we iets meer wind zodat we met een lange slag via de zoutpoel en de Goingarijpster poelen weer terug kunnen richting Broek. Met zo weinig wind gaan we natuurlijk niet erg snel, maar kun je wel prachtig de zeilen uittrimmen waardoor toch blijkt dat we best aardig aan de wind kunnen varen. Leuk dagje, dit geeft wel de doorslag voor de meevaarders om Jouke een weekje te huren voor de vakantie.

Skutsje Lange Afstands Kampioenschap
Dit weekend vaart Jouke mee als volgschip bij SLAK 2009. Meer hierover op Sonnema SLAK 2009.

Hemelvaartweekend
Donderdagmiddag vertrekken we richting Friesland. We willen eigenlijk naar de Terkaplester poel, maar het is te laat om nog door de Heerenzijl te kunnen. We gaan daarom naar de Hollegracht voor een beschut plekje. Prachtig Marrekrite plekje om 's avonds nog even een kampvuurtje te maken. Vrijdags varen we naar Sneek voor boodschappen. Hier zien we de Ark van Noach liggen. Die ziet er wel imposant uit, een bezoekje waard dus. Het schip is leuk opgebouwd volgens het verhaal van Noach en nog wat andere bijbelverhalen. Na de boodschappen komen we Ynse Pier en Deborah nog tegen die even met ons naar de boot gaan voor een drankje. Het loopt al tegen het eind van de middag, tijd om de zeilen te hijsen. Lekker voor de wind naar de Heerenzijl. Het ligt overal aardig vol, maar we vinden uiteindelijk een plekje aan de Koude Maag.
Zaterdags wordt het wel erg mooi weer. Er is geen wind, maar we kunnen wel lekker zwemmen en zonnen. Aan het eind van de middag willen we in het Akkrumerrak gaan liggen. Hier wordt echter aan de dijken gewerkt, dus niet zo fijn om aan te leggen. We varen daarom door naar het Heerenveense kanaal. In het haventje van Vegelinsoord vinden we uiteindelijk een prachtig plekje. 's avonds komen pake en beppe nog even langs op de fiets en maken we een gezellige wandeling door het dorp.
Zondags vangen we de terugweg vroeg aan. Op de Goingarijpster poel leggen we aan bij de Lytse Griene. De harde wind is echter vrij fris, niet een aangenaam plekje. We steken daarom over naar Goingarijp en ankeren bij het zwemplekje. Het is erg handig dat ik het anker nu met ankertouw voorop heb hangen zodat het altijd direct klaar is voor gebruik. De kinderen lekker zwemmen en kan ik even de boot aan de buitenkant schrobben. Na een gezond bord bruine bonen keren we weer huiswaarts. Het was erg mooi weer en een erg leuk weekend.

Proefvaren dinsdag 5 mei
Deze week is de boot verhuurd aan een gezin uit Noordwijk. Vandaag komen ze proefvaren. Er staat een stevige wind, daarom leggen we 2 reven in het grootzeil. We maken een tocht via het Sneekermeer en het PM-kanaal terug via de Langweerder Wielen. Heerlijk gezeild en Karel is er helemaal klaar voor om de rest van de week zelf als schipper op te treden.

meivakantie 28 april - 4 mei
We vertrekken op een regenachtige dinsdag naar de boot, na wat familiebezoekjes brengen we de spullen aan boord en overnachten op de ligplaats. De volgende dag is het weer beter en maken we een tochtje naar het starteiland. We tuigen het grootzeil en de zwaardvallen. Nu is het schip klaar om te zeilen. Dat doen we dan ook en met de wind mee kunnen we tot de joustersluis zeilen. Op de motor doen we het laatste stukje naar Joure waar we overnachten in de jachthaven. Kunnen we meteen gebruik maken van de walstroom om de accu weer goed op te laden.
Donderdag is het koninginnedag en gaan we met de kinderen naar de kleedjesmarkt. Het is een mooie dag en erg gezellig in Joure. Met de oranje wimpel en NL vlag in top is onze boot ook in feestelijke staat gebracht. We blijven deze nacht ook nog in Joure.
Op vrijdag komen Klaas, Gjettje, Sipke en Hylke met ons meevaren. Er is weinig wind, we gaan op de motor richting Heerenzijl. Op de terkaplester poelen meer we aan bij een eilandje voor de lunch. Het is erg mooi weer dus de korte broek kan. Fiona waagt het zelfs om een stukje te gaan zwemmen. Nog erg koud, maar wel lekker.
We varen verder om Terhorne en hijsen op het Snitsermar de zeilen om via de joustersloot nog een laatste stop te maken bij de Grutte Griene. Aan het einde van de middag gaan we terug naar Joure en zien dat Ge en Monique net aankomen bij de Joustersluis. Na de familie Jansma afgezet te hebben in Joure gaan we bij hen liggen.
Op zaterdag varen we naar het Tjeukemeer. Iris gaat met Vita in de Leukothea. Dit levert ze wel een nat pak op als ze bij Scharsterbrug plotseling een windvlaag krijgen. Het automatische reddingsvest doet zijn werk goed!
Er is een lekker windje, we hijsen de zeilen na de brug in de snelweg. Riekje neemt op het Tjeukemeer het roer over en zo varen we naar de Margjepole. Het is heerlijk weer, de kinderen gaan naar het strand en wij bereiden ondertussen de BBQ voor. 's avonds gezellig en lekker eten bij het kampvuur.
Op zondag is het gedaan met het mooie weer, Ge keert huiswaarts en wij zetten koers naar Woudsend. We nemen een plekje bij de brug om 's avonds een bezoekje te kunnen brengen bij Willem en Coby.
Maandag is er weer een lekker zeilwindje en varen we voor de wind van het Heegermeer naar Langweer en terug naar de ligplaats waar deze korte maar erg leuke vakantie eindigt.

18 april
Vandaag plaatsen we de mast en de zwaarden. Door al het lakken is de mast wel wat gaan klemmen, daar moet ik nog eens wat aan doen. Nu de boot volledig is opgetuigd kunnen we volgende week genieten van onze meivakantie. Als het weer nu ook nog zo blijft...

11-13 april - Paasweekend
Het eerste tochtje dit jaar! De mast en de zwaarden staan nog in de schuur voor de laatste lakbeurt. Dat weerhoudt ons er echter niet van om er met dit prachtige weekend op uit te trekken. Zonder mast kunnen we lekker onder alle bruggen door. Via de Langweerder Wielen naar de Langsturtepoel. Heerlijk rustig, prachtig weer, we genieten met volle teugen.

Maart 2009
De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen zijn in volle gang. Het klein hout is inmiddels gelakt. Aan de mast en de zwaarden wordt nog hard geklust. Binnenkort moet de boot weer opgetuigd worden, zodat er weer gevaren kan worden.
Gatze

Via onderstaande links komt u bij de avonturen van de voorgaande jaren.

www.tjalktehuur.nl.jpg (149969 bytes)

www.tjalktehuur.nl PICT0063.JPG (482021 bytes)

Fok te loevert.jpg (285028 bytes)

P7301195 droogvallen bij een plaat www.tjalktehuur.nl.JPG (1813546 bytes)

Tjalktehuur.nl 2008 Groene Strand Terschelling.JPG (109873 bytes)

tjalktehuur.nl 2008 bij een plaat.JPG (139427 bytes)

IMG_1044 drooggevallen.jpg (102955 bytes)

IMG_0101 op het ijselmeer 800.JPG (77005 bytes)

Jouke in de haven.jpg (37619 bytes)

IMG_1739.JPG (75854 bytes)

IMG_1983.JPG (56584 bytes)

IMG_1620.JPG (333068 bytes)

IMG_2162 Riekje lachend na de schilderbeurt 800.jpg (88864 bytes)

IMG_0470 640x480.jpg (83225 bytes)

Dagtocht Zeilen. Platbodem charter klassieke Tjalk  Temidden van de Friese meren. Zeiltochten in stijl  Zwerftocchten en Dagverhuur met schipper
--------------------------------------------------------------------
Vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan info@tjalktehuur.nl
Deze site is met de grootste zorg samengesteld, aan de inhoud en de informatie kunnen geen rechten worden ontleend