Logboek 2010

Zonnepaneel
GPS
Nu ook Dagtochten

Logboek Logboek 2012 Logboek 2011 Logboek 2010 Logboek 2009 Logboek 2008 Logboek 2007 Logboek 2006 Logboek 2005 Onderhoud

7 t/m 21 juli - Zomervakantie
We vertrekken op woensdagmiddag en varen richting Bolsward. In Ijlst maken we na een kort zeiltochtje even een tussenstop. Dan verder op de motor. In Bolsward vinden we een plekje aan de turfkade. De volgend morgen blijkt dat hier de Solar Challenge langskomt. Erg leuk al die zon aangedreven bootjes. Daarna varen we verder binnendoor richting Harlingen. Hier zitten allemaal vaste bruggen dus de mast gaat naar beneden. Onderweg maken we nog even een tussenstop om te zwemmen, omdat het erg heet is. In de middag komen we in Harlingen aan en nemen ligplaats aan de Zuiderkade. Hier ligt bijna niemand, heel wat anders dan in de Noorderhaven.
Op vrijdag kunnen we dan het Wad op. Er is een zwak zuidoosten windje dus de zeilen gaan op. Na een tijdje blijkt de wind toch wel erg zwak te zijn, dus vervolgen we onze tocht op de motor. We zien de zeehondjes lekker in de zon liggen op een plaat. We komen rond laagwater aan bij Terschelling en varen richting Hoorn. We moeten even wachten voordat we helemaal bij de dijk kunnen komen. Vlak voor de dijk gaan we voor anker. Ik gooi ook mijn hekanker uit om te voorkomen dat we niet op de stenen belanden. Met de rubberboot gaan we naar de kant en wandelen naar Hoorn. Daar kunnen we nog een fietsje huren en we maken nog even een tochtje naar het strand. Vervolgens weer naar Hoorn, om een bezoekje te brengen aan Hessel in de Groene Weide. Het optreden van Hessel is ouderwets gezellig en ook de kinderen vinden zijn muziek erg leuk.
Op zondag gaan we dan lekker met zijn allen naar het strand om 's avonds de fietsen weer in te leveren.

Op maandag gaat de tocht naar Ameland, er is een windkrachtje 3, dus kunnen we lekker zeilen. In de blauwe balg komen we vlak langs een plaat met allemaal zeehondjes, erg leuk! Bij Ameland gaan we vlak voor het strand voor Ameland om even te zwemmen en om te wachten tot het tij keert. Na een tijdje vervolgen we ons weg op de motor omdat de wind bijna weg is. Op Ameland krijgen we ligplaats aan de kant van de charters, maar de volgende dag mogen we aan de andere kant van de pier.
Dinsdag en woensdag gaan we lekker fietsen op het eiland en naar het strand, want het blijft maar mooi weer!

Donderdags gaat de tocht richting Vlieland, we gaan aanvankelijk richting het Vingegat, maar dat is niet helemaal bezeild. We houden een aandewindse koers en varen zo dwars over het wantij heen en belanden uiteindelijk in het Oosterom. Het is even spannend om zomaar dwars over te varen zonder de route te volgen, maar volgens de kaart moest het kunnen met hoogwater en dat is gebleken. We kunnen nu niet verder zeilen en gaan motoren. In de West Meep horen we op de Marifoon dat Vlieland vol is, dus dan maar naar Terschelling. We twijfelen tussen de haven en droogvallen op het Groene Strand, omdat er wat flinke buien zijn voorspeld. Op de buienradar lijken deze wel mee te vallen dus het wordt het Groene strand. We zijn net een beetje te laten om goed het strand op te komen en liggen daarom vrij dicht bij de geul. Dit levert een enorme hekgolf op van de Tiger, waardoor de rubberboot compleet over de kop slaat. De buien vallen wel mee, maar we 's nachts toch wel een tijdje lopen te bonken.

De vrijdag waait het wat harder dan voorspeld. Het bericht was 5-6, de Brandaris meldt echter waarschuwing voor de scheepvaart 7 en de huidige weerssituatie 8 (Windkracht Acht !). Dat veroorzaakt natuurlijk flinke golven, het was dus toch niet zo'n heel erg goede keus om op het strand te gaan liggen. Er ligt nog een Tjalk, wat groter als die van ons, veel hoger op het strand. Deze probeert bij hoog water weg te varen, maar zijn kop waait om, waardoor hij nog hoger op het strand komt te liggen. Uiteindelijk hebben ze de hulp van de Sleepdienst ingeroepen om weg te komen. De Brandaris vraagt of "het kleine Tjalkje" misschien ook hulp nodig heeft, maar ik geef aan dat we het nog wel redden. We twijfelen of we weg zullen varen of afwachten op wat minder wind. Ik wil weg voordat het Eb wordt, want het zal met deze storm echt een heftige stuiterpartij worden als we droog gaan vallen. Als het tij keert, wordt het minder prettig aan bord omdat het schip door de ebstroom dwars op de golven wordt getrokken. Tijd om te gaan! We verzamelen alle moed en gaan anker op. Dat valt nog niet mee, want het anker zit natuurlijk flink vast en recht naar het anker toevaren gaat ook niet zo makkelijk. De derde poging slaagt en recht tegen de wind varen we de geul in om dan naar ruime wind te draaien richting haven. Ik ben een beetje beducht voor stromingen en zijwinden bij de havenmond, maar dat valt reuze mee. Al met al gaat het vrij soepeltjes, maar dan moeten we nog aanmeren! We worden naar de achterste steiger gestuurd waar de platbodems liggen. We komen voor de wind aan en moeten nu zien af te meren. We dreigen bijna tegen de kade te waaien, maar door vol gas achteruit te geven krijgt het schip een slinger en draaien we met de kop in de wind. Met behulp van wat mensen op de wal kunnen we toch veilig aanmeren en zo is dit avontuur toch goed afgelopen!

We blijven een paar dagen op Terschelling waar ook Ge nog langskomt met de family. Op maandag wordt het tijd om zachtjesaan weer eens richting huis te gaan. De wind is zwak en zuidelijk, motoren dus! We vertrekken om 8 uur en zijn om 13 uur in Kornwerderzand. Daar treffen we Auke en Hotske en samen varen we naar Makkum en krijgen een plaatsje in de Marina. Erg leuk daar, je kunt gebruik maken van alle faciliteiten van dit park inclusief zwembad, zo hebben de kinderen nog een leuk dagje. Op dinsdag richting Heegermeer met een tussenstop in Dedgum. Er is nog net een plekje bij het eiland bij Gaastmeer, hier kunnen we 's avonds nog even een kampvuurtje maken.

Dan is de laatste dag aangebroken, we varen naar de Langweerder Wielen waar we bij het strandje de boot nog even flink kunnen schrobben. Bij de jachthaven tanken we af en nemen afsluitend nog een Boathśs burger om na deze prachtige vakantie weer richting Broek te varen.

19 juni - 3 juli
Jouke is deze weken op stap geweest met een gezin uit Amsterdam. 2 volwassenen en 2 kinderen van 1 en 3 hebben zich uitstekend vermaakt. Het weer was dan ook geweldig. Na een matige start in de eerste 2 dagen met harde wind en regen werd het alleen maar beter met uiteindelijk 35 graden. De reis ging via burgum naar Lauwersmeer om vervolgens over te steken naar Schiermonnikoog. Na een onbedoelde maar welke erg leuke droogvalling 4 dagen op het eiland vertoefd om vervolgens rustig terug te keren via Leeuwarden, Grou en akkrum.

18-19 juni - Solo Zeilen
We hebben een nieuw grootzeil besteld bij Molenaar. Vrijdagochtend om 9 uur komt de zeilmaker langs om het nieuwe zeil in te meten. Hij wordt iets kleiner dan het oude, waardoor de loefgierigheid wat uit het schip moet gaan en er tevens meer trim mogelijkheden komen. Het nieuwe zeil wordt namelijk voorzien van een strektalie, een neerhaler en een katteval. Het zal waarschijnlijk pas in het najaar worden dat het zeil geleverd is en de nodige aanpassingen uitgevoerd.
Na de meting vertrek ik naar het starteiland. Er is vandaag een skutsje-evenement waar ik aan mag deelnemen. Het is een prachtige dag met een windkrachtje 4. De hele middag heerlijk gezeild met de SKS skutsjes.
Als iedereen 's avonds weer vertrokken is, besluit ik nog een stukje te zeilen. Voor het eerst in mijn eentje solo-zeilen. Net buiten de haven, een beetje in de luwte van het starteiland hijs ik het grootzeil. De fok laat ik achterwege, er is wind genoeg en dat scheelt een hoop gedoe zo in je eentje. Ik steek het Sneekermeer over en via de Zoutpoel en de Goingarijpster poelen beland ik uiteindelijk op de Langstaartenpoel. Achter een bomenrij ga ik in de luwte liggen waar ik het zeil kan strijken. Vervolgens een mooi plekje aan de steiger, achter de Gudsekop, waar een paar mensen mij even de helpende hand toesteken met aanleggen.
Na een ochtend heerlijk uitslapen doe ik zaterdags nog wat klusjes. In de middag vaar naar Langweer om de boot af te tanken en dan weer terug naar de ligplaats om het schip over te dragen aan de volgende huurders. Op de Langweerderwielen komt nog een fikse bui met veel wind over, maar daar kan het bootje wel tegen.

5- 6 juni - Prachtig weer, geen wind
Het is bijna 25 graden, ideaal weer voor een tochtje naar de Tsjūkemar. Het wordt allemaal moteren, daar het compleet windstil is. De fijne brugwachtster van de A6 laat ons lekker 20 minuten wachten voor de brug, terwijl er van beide zijden in geen velden of wegen een boot te zien is en wij na al dat wachten de enige zijn die door de brug moet. Dan had ze hem ook meteen open kunnen zetten. We komen aan het eind van de middag aan bij de Margjepōle. Zoals verwacht is het hier bomvol, maar met onze platbodem is er altijd wel een plekje aan de achterkant van een stijger, zo ook nu. De kinderen springen meteen van boord om naar het strand te gaan, vanwege de hitte.
's avonds gaat de BBQ aan en gaan we lekker kampvuurtje maken. De volgende ochtend gaan de kinderen weer naar het strand en ga ik wat klussen. Er moeten wat kleine reparaties gedaan worden, dus dat wordt weer lekker kliederen met Sikaflex. Na nog wat gezwommen te hebben keren we in de middag weer huiswaarts, daar er regen op komst is. De brugwachter is ons deze keer beter gezind, we kunnen in 1 keer door. Bij Langweer leggen we aan om te tanken, maar de Diesel is op. Wel treffen we daar Bowine en Ate en die komen gezellig een kopje thee drinken. Dan varen we weer verder terwijl er ondertussen een licht motregentje valt. Gelukkig blijft het daarbij, en zo komen we nog redelijk droog aan in Broek.

21-24 mei - Pinksterweekend
Pinksteren 2010     -    Vriendinnenweekend

Vrijdag:
Weer: Zonnig, 3 bft, 16-20 graden
Route: Broek-Heeg-Sloten
Na een trein-bustocht vanuit Enschede zijn we met de boodschappen aangekomen in Broek. We hadden het plan om 's avonds nog richting Sloten te varen om daar echt te beginnen met het weekend. De avond was zeer gezellig, door het mooie weer konden we nog lang buiten zitten.

Zaterdag:
Weer: Zonnig, 2-3 bft, 18-22 graden
Route:  Sloten, Sneekermeer, Grou

Zaterdagochtends vroeg uitgevaren met schitterend zeilweer; een lekker briesje en een lief zonnetje.   Via het Slotermeer door Woudsend richting het Sneekermeer. Het zeilen ging prima, echt een stuk waarin veel opgekruisd moest worden. Op het Sneekermeer scheurde helaas het grootzeil. Gelukkig was het mogelijk door te zeilen met behulp van een rif. Niet echt nodig bij windkracht 2-3, maar ach, het ging om de gezelligheid. Om een uur of zes kwamen we in Grou aan. Na lekker gegeten te hebben, besloten we de kroeg onveilig te maken.

Zondag:
Weer: Zonnig, 1-3 bft, 18-22 graden
Route: Grou, Princenhof, Akkrum
Het was niet echt weer om met een rif in de Princenhof te zeilen. Het stelde ons wel in staat om lekker te genieten van de omgeving en van het mooie weer. Nog een stukje geboomd door een indewinds slootje om zo toch nog echt actief bezig te zijn. :-) Helaas werden we wel over het hoofd gezien door een skūtsje die even te dicht bij kwam buurten. Na een heerlijke zeildag kwamen we aan in Akkrum, waar we uitgebreid gebbqt hebben.

Maandag:
Weer: Bewolkt, 3-4 bft, 16-18 graden
De laatste dag alweer van het mooie weekend op Jouke. Het is echt een ideaal bootje voor 5 mensen. Alle luxe die je nodig hebt en toch nog ruimte om je kont te keren. De dag begon met het schoonmaken zodat in Broek niet meer moest gebeuren. Daarna naar Broek gevaren. Eerst leek het stevig te waaien, daarom maar de stormfok erop gezet en dubbel rif. Maar op het Sneekermeer bleek dat dit totaal niet nodig was. Dus maar weer een zeilwisseling, gewone fok erop en 1 rif. Alles was prima bezeild en hard door gevaren. Rond drie uur waren we terug in de haven en werden we zelfs naar de trein in Heerenveen gebracht. Wat een service! Het einde van een super gezellig weekendje met een leuke boot.

3-7 mei - een koude meivakantie
Na een verregend weekend vertrekken we op maandag naar de boot. Het wordt eindelijk een beetje droog, maar het is nog wel erg koud. Dinsdagochtend varen we naar Sneek, we leggen aan in de industriehaven omdat we bij Julius van der Werf plavuizen gaan uitzoeken voor het nieuwe huis. Onderweg komen we langs een kringloopwinkel die we ook met een bezoekje vereren. Aan het eind van de middag richting binnenstad, waar we kunnen aanleggen bij de rondvaartboten. We blijven bevrijdingsdag in Sneek. Het is een mooie dag en er is van alles te doen. Ook donderdags blijven we nog even, want de dames moeten nog shoppen. In de middag door Sneek richting Drylts. Hier maken we even een tussenstop en maken een wandeling door het stadje. Daarna verder richting Waldsein. Met een stevig windje in de rug hijsen we de fok. Met wat zon erbij is het aangenaam zeilen. In Woudsend leggen we aan achter de brug en brengen een bezoekje aan Willem en Coby. De weersvoorspelling is vanaf heden niet zo best, daarom varen we vrijdags weer terug naar Broek.

25 april - Proefvaren
Vandaag een proefvaart met een familie uit Amsterdam die in juni met Jouke vakantie gaan vieren. Het is prachtig weer, 20 graden en zon. Niet heel veel wind maar voldoende voor een rustig tochtje. De noorder oudeweg is bezeild! Voor de winde naar de Goingarijpster poelen. We maken een rondje via de zoutpoel en het sneekermeer. Terug op de poelen strijken we de zeilen en gaan we bij Goingarijp naar binnen. We leggen aan bij de Klokkestoel want de kinderen willen ijs (en de volwassenen ook). In de lijkvaart strijken we de mast om onder de bruggen door te kunnen. En zo varen we binnendoor weer terug naar Broek.

18 april - Naar het starteiland
Het is een prachtige dag. Heit gaat met ons mee. We varen via de Langweerder Wielen naar het starteiland. Daar maakt Riekje lekkere andijvie stampot. Er is weinig wind, de zeilen blijven onder de huik. Terug via de Joustersloot weer naar Broek.

2-4 april 2010 - Terug naar Friesland
De winter is voorbij, tijd om terug te gaan naar Friesland. Iris en Fiona vertrekken samen met mij om half 10 uit Zeewolde. We hijsen meteen de zeilen want we hebben een mooie ruime wind en het waait aardig, kracht 4. Via het aquaduct bij Harderwijk gaan we richting Elburg. Het gaat als een speer, ruim 5 knopen. Fiona wil graag een kussentje. Dat moet ik uit de bank pakken. Bij deze actie maak ik een beetje een onhandige stap en zo breekt pardoes het sleuteltje af. Hmm, dat is toch lastig. We bellen Riekje en vragen haar met de reserve sleutel naar Elburg te rijden. Als we zelf in de buurt van de brug komen wordt het tijd te strijken. Eerst maar eens kijken of we de motor kunnen starten. Het lukt gelukkig om met het afgebroken sleuteltje toch de motor te starten. Dan de zeilen strijken. Dit wordt een uitdaging, daar inmiddels de wind is toegenomen tot windkracht 5! Maar Iris heeft samen met Fiona de boot aardig onder controle en zo kan ik de zeilen strijken.
Wat zien we daar? Het lijken wel flamingo's! Of zijn het roze boeitjes van de zeilschool? Nee, met de verrekijker zien we dat het echt flamingo's zijn. In het wild! In Nederland!
We zien ondertussen dat Riekje en Jouke al bij de brug zijn. Nu nog een aanlegplekje zoeken, maar eerst maar even door de brug. Nergens een marifoon of telefoon nummer, dan maar op het knopje gedrukt. Goed uitkijken want we komen voor de wind op de brug afdrijven. Met een klein aaitje langs een paal lukt het Iris de knop in te drukken. Vervolgens wordt de brug geopend en leggen we aan de ander kant aan. Lekker in de luwte met het zonnetje erbij, het is heerlijk weer!
Als we toch aan de kant liggen, gaan we meteen maar even lunchen. We bakken een lekkere hamburger, dat gaat er wel in met die kou!
Na de lunch weer verder, nu even een stukje op de motor. Na de passage van de Roggebotsluis hijsen we weer de zeilen. Nog steeds ruime wind, het zeilt lekker door zo. Wel goed opletten! Ik ga net even buiten de vaargeul en zo komen we ook nog vast te zitten! Dan maar even het grootzeil neer en zo komen we er achterwaarts weer uit. Verder het ketelmeer over, halve wind, we gaan nu zowaar 6 knopen! Onder de brug door en het IJselmeer op, het is bijna 5 uur, tijd om een plek te zoeken voor de overnachting. Het wordt dan Urk, om 6 uur zijn we er. Helaas is er nog niet zoveel te beleven in het dorp. Nog weinig toeristen en op goede vrijdag is verder bijna alles hier dicht. Dan maar even een pizzaatje halen en op de boot eten.
Zaterdag vroeg weer op en op tijd weg, want 's middags wordt regen voorspeld. Lekker voor de wind over het IJsselmeer, het waait iets minder dan gisteren, we gaan gemiddeld 4 knopen. Om 13 uur arriveren we bij de Lemstersluis. We worden meteen geschut en na de volgende brug is er precies een plekje vrij voor ons schip. Recht voor de pizzeria, de beste van Nederland!
Als we net binnen zitten begint het te stortregenen, wat een timing!
Als het weer droog wordt gaan we het dorp verkennen, want de meiden willen shoppen. Na een tijdje lopen we met tassen vol shirts, jurkjes en schoenen en een lege portemonnee. Terug maar weer naar de boot. We gaan het rubberbootje opblazen om een tochtje te maken. Als we een stukje buiten het dorp zijn, zien we een zware onweersbui achter ons. Snel terug! Helaas te laat om nog droog over te komen, maar we hebben wel de mooiste regenboog van ons leven gezien.
Op zondag worden we om kwart voor negen gewekt door Riekje en Jouke. Zij varen het laatste stuk met ons mee naar Broek. Halverwege mogen de kinderen zelf verder met de rubberboot, dat vinden ze natuurlijk erg leuk. Rond 14 uur arriveren we in Broek en leggen Jouke op zijn vertrouwde ligplaats terug.
Gatze

21 maart 2010 - Een prachtige lentedag
De lente is officieel begonnen en het is werkelijk fantastisch weer. Afgelopen dagen alle klussen een beetje afgerond, dan nu het eerste tochtje. We zijn nog niet getuigd maar nemen de zeilen wel mee. Riekje is vandaag op pad, maar Ge en Vita varen graag met ons mee. We gaan op de motor naar Harderwijk. Heerlijk weer op het water, zonnetje er bij en wat een rust. In Harderwijk meren we aan in de buurt van het Dolfinarium. Bij de snackbar scoren we een patatje oorlog met een frikandel. Het is zulk geweldig zeilweer dat we het niet kunnen laten de boot op te tuigen. Eerst even de mast strijken om de windvaan er weer op te zetten. De fok is snel gehesen en met zijn tweeėn hebben we ook in een kwartier het grootzeil paraat. Terug naar het Wolderwijd waar we kunnen hijsen. Met een krachtje 3-4 halve wind terug, dit is toch wel het echte leven.

januari - Overwinteren in Zeewolde
Momenteel ligt Jouke in het pakijs in de aanloophaven van Zeewolde. We kunnen dus even niet varen, dat geeft tijd om wat te klussen. Er komt een nieuwe watertank en de kombuis wordt gerenoveerd. Een nieuw aanrechtblad met ingebouwde kookplaat en spoelbak wordt geplaatst.
Gatze

www.tjalktehuur.nl.jpg (149969 bytes)

www.tjalktehuur.nl PICT0063.JPG (482021 bytes)

Fok te loevert.jpg (285028 bytes)

P7301195 droogvallen bij een plaat www.tjalktehuur.nl.JPG (1813546 bytes)

Tjalktehuur.nl 2008 Groene Strand Terschelling.JPG (109873 bytes)

tjalktehuur.nl 2008 bij een plaat.JPG (139427 bytes)

IMG_1044 drooggevallen.jpg (102955 bytes)

IMG_0101 op het ijselmeer 800.JPG (77005 bytes)

Jouke in de haven.jpg (37619 bytes)

IMG_1739.JPG (75854 bytes)

IMG_1983.JPG (56584 bytes)

IMG_1620.JPG (333068 bytes)

IMG_2162 Riekje lachend na de schilderbeurt 800.jpg (88864 bytes)

IMG_0470 640x480.jpg (83225 bytes)

Dagtocht Zeilen. Platbodem charter klassieke Tjalk  Temidden van de Friese meren. Zeiltochten in stijl  Zwerftocchten en Dagverhuur met schipper
--------------------------------------------------------------------
Vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan info@tjalktehuur.nl
Deze site is met de grootste zorg samengesteld, aan de inhoud en de informatie kunnen geen rechten worden ontleend