Onderhoud

Tjalktehuur
Dagtochten
Zwerftochten
Reserveren
Over Jouke
Ligplaats
Logboek 2013
Zeiltekens
Contact

 

info@tjalktehuur.nl
Tel: 036-5229070

Volg ons op Facebook

Nieuws
Zwerftochten
Nieuw grootzeil
Keuken
Walstroom
Marifoon
Nieuwe Fok
Zonnepaneel
GPS
Nu ook Dagtochten

Logboek Logboek 2012 Logboek 2011 Logboek 2010 Logboek 2009 Logboek 2008 Logboek 2007 Logboek 2006 Logboek 2005 Onderhoud

28 april - 5 mei 2012 - Schilderweek bij "De Lege Walden"

Op zaterdag de boot naar de werf gevaren. Vrijwel geen aangroei, na bijna 4 jaar in het water!. Na een flinke spuitbeurt, waarbij naast al het vuil ook meteen alle losse verf er af vliegt (de brandweer is er niks bij), staat het schip nu mooi onder dak te drogen.

www.tjalktehuur.nl IMAG0663.jpg (348207 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0664.jpg (388158 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0665.jpg (429573 bytes)

Na alles opgeruimd te hebben en het touwwerk verwijderd, hebben we de mast er af getakeld en de zwaarden verwijderd. Ook het roer er af getild. Daarna de oude vetpot verwijderd en voorbehandeld met zinkspray. Zondag alles lekker laten drogen, op maandag en dinsdag flink schuren en schoonmaken en alle beschadigde plekjes in de grondverf.

www.tjalktehuur.nl IMAG0668.jpg (391222 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0669.jpg (381865 bytes)www.tjalktehuur.nl IMG_20120502_081830.jpg (381865 bytes)

De eerste laag verf kan er op. We beginnen met het wit en bruin, het begint er al weer anders uit te zien.

www.tjalktehuur.nl IMAG0670.jpg (381292 bytes)www.tjalktehuur.nlIMAG0671.jpg (332796 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0675.jpg (424988 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0674.jpg (367803 bytes)

De mast, de giek, de zwaarden en het roer gaan lekker in de lak.

www.tjalktehuur.nl IMAG0672.jpg (449263 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0673.jpg (378994 bytes)

Er is een lasnaad los van de hak. Hier weten ze bij "De Lege Wâlden" wel raad mee. De hak wordt doorJelle Douma eerst teruggebogen naar zijn oorspronkelijke stand. Vervolgens worden er 2 verstevigingsstukken ingelast om te voorkomen dat het opnieuw gaat scheuren.

www.tjalktehuur.nl IMAG0676.jpg (482704 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0677.jpg (342520 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0678.jpg (552623 bytes)
www.tjalktehuur.nl IMAG0679.jpg (462615 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0683.jpg (482031 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0684.jpg (328917 bytes)
www.tjalktehuur.nl IMAG0686.jpg (513249 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0681.jpg (473938 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0682.jpg (385947 bytes)

En dan moet er natuurlijk weer wat onderwater primer op.

www.tjalktehuur.nl IMAG0687.jpg (522456 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0688.jpg (462298 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0690.jpg (494115 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0689.jpg (436949 bytes)

Nu kan het onderwaterschip in de anti-fouling.

www.tjalktehuur.nl IMAG0691.jpg (362138 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0692.jpg (365924 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0693.jpg (461960 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0694.jpg (220954 bytes)

En er zijn nog een paar klusjes...
De knop van de vaarboom is afgebroken, fluitje van een cent voor Jelle.

www.tjalktehuur.nl IMAG0695.jpg (172402 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0696.jpg (205149 bytes)

1 van de scharnieren is flink verroest, dus heb ik Jelle gevraagd een nieuwe voor mij te maken en dan meteen van roestvrij staal. Ook hier draait Jelle zijn hand niet voor om, hij kan alle soorten metaal bewerken en monteren.
Ik zet hem nog wel even in de verf, want het moet er natuurlijk wel een beetje authentiek uitzien.

www.tjalktehuur.nl P5060092.jpg (196386 bytes)www.tjalktehuur.nl P5060093.jpg (195864 bytes)

En dan nog even een paar nieuw latjes aan het luik, de oude latjes zijn na 3 keer lijmen niet meer goed te krijgen. Meteen het luik maar even in de D1 olie gezet.

www.tjalktehuur.nl P5060090.jpg (204695 bytes)www.tjalktehuur.nl P5060091.jpg (223236 bytes)

En dit is dan het resultaat van een week zwoegen:

www.tjalktehuur.nl IMAG0697.jpg (189993 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0698.jpg (223814 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0699.jpg (233969 bytes)
www.tjalktehuur.nl IMAG0700.jpg (196682 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0701.jpg (216470 bytes)www.tjalktehuur.nl IMAG0702.jpg (178064 bytes)

april 2012
Zo de naamborden zijn inmiddels voorzien van een mooi nieuw lakje. In mei gaat de boot de werf op, nu alvast wat slechte plekjes voorbewerken.

januari 2012
Mijn boordaccu loopt steeds leeg. Ik heb daar geen duidelijke verklaring voor, maar verdenk de spanningsregelaar. Daarom vervang ik deze voor een nieuwe. Ben benieuwd of dat helpt. Het paneel geeft nog wel 20 Volt af, dus dat zou goed moeten zijn.

Het wordt ook weer tijd voor een schilderbeurt. Eerst maar eens het hout verwijderen (naamborden, aanvaringsklampen, etc) dan kan ik die deze winter weer eens flink in de lak zetten.

2011 - Nieuw Grootzeil
Vorig jaar heb ik een nieuw Grootzeil laten maken . Vanwege drukte met onze verhuizing is het er vorig jaar niet meer van gekomen het nieuwe zeil uit te proberen, dus dat wordt nu tijd. Zondagochtend haal ik het nieuwe grootzeil te voorschijn. Moolenaar heeft weer prachtig werk geleverd. Een fantastisch mooi gesneden zeil. Groter bovenlijk, iets korter achterlijk. Hierdoor zou de loefgierigheid voor een groot deel uit het schip moeten gaan. Alles is compleet met rakbanden en keurig op maat, dus het zeil is een mum van tijd getuigd. Nu zeilen! Helaas is er een zeer matig windje, dus we glijden heel rustig over het Heegermeer. Voordeel is wel dat meteen blijkt dat de zeileigenschappen aanmerkelijk verbeterd zijn. Zelfs in deze bijna windstilte lukt het om nog redelijk aan de wind te varen. Dat was toch een van de grootste frustraties tot nu toe over ons verdere prachtige schip. Zeer goede eerste ervaring dus!

Met zo'n mooi nieuw Grootzeil moet we meteen alles maar in klassieke stijl terugbrengen. Daarom vervang ik de snapsluiting aan de zeilhoek voor een echte driehoeksneerhaler zoals op de skutsjes hoort. Het zeil komt er zo een stuk beter op te staan. Scheelt ook wel een stuk natuurlijk dat het onderlijk nu niet meer veel te lang is en er daadwerkelijk iets te trimmen valt. Het ziet er zo een stuk beter uit.

maart 2010 - Keuken
Het gastoestel was versleten en het keukenblad is nooit echt mijn smaak geweest, dus dat heb ik deze winter aangepakt. Een nieuw hardhouten blad, spoelbak en een 2-pits ingebouwde gaskookplaat. Flinke klus, maar een prachtig resultaat.

januari 2010 - Watertank
De waterzak was deze zomer voor de derde keer in 4 jaar lek. Tijd voor een betere oplossing; een vaste tank dus. Na veel wikken en wegen is de keus gevallen op een 200 liter Vetus watertank. Deze past precies achter het luik waar ook de ballast ligt opgeslagen. Via internet besteld, krijgt je netjes deze grote vierkante box geleverd. Het aansluitsetje moet je apart bijbestellen en zelf monteren.
Voor het monteren moet de tank eerst nog schoon gemaakt. Volgens de gebruiksaanwijzing zou je dit met Chloor moeten doen. Een flesje azijn volstaat ook wel, denk ik, dus wat water en azijn en dit een nachtje laten staan, en de tank is schoon.
Eerst een gat boren voor het inspectieluik. Hiervoor is een boormal bijgeleverd. Met de decoupeerzaag een mooi rond gat gemaakt, afwerken met de vijl en klaar is kees. De uitsparingen die op de mal waren getekend dacht ik niet nodig te hebben, echter dan past de binnenring niet, dus deze stukjes moeten er toch nog even uit.
Hierna de 3 aansluitingen voor aanvoer, afvoer en ontluchting. Deze maak ik met de ronde gatenboor. 38 mm gaatje boren en ook dit is gepiept. Nu nog even de aansluitingen monteren en de tank is klaar voor montage.

In de boot maak ik twee draagbalkjes waar de tank op kan staan. Zo komt hij iets omhoog, dat is nodig omdat hij anders net niet past. Bovendien is dit handig omdat je dan lekker makkelijk bij de aansluiting aan de onderkant kunt. Voor de ontluchting moet nog een ontluchter gemonteerd worden. Hiertoe boor ik een 16 mm gat door het dek, vlak tegen de rand, zodat hij niet in de weg zit. Nu nog de slangen monteren en de tank ik klaar voor gebruik.

oktober 2009
Jouke mag in de winter in de haven van Zeewolde overwinteren onder de regeling van de bruine vloot. Deze geldt echter alleen voor commerciele charter en daarom moeten we wel wat reclame uitingen op de boot zetten. Om dit een beetje in stijl te doen wil ik 2 borden op de dakrailing monteren met de tekst www.tjalktehuur.nl. Hiertoe heb ik bij 123sticker.nl wat plakletters besteld. Als bord heb ik 2 mooie beuken stofdorpels gehaald bij de markt. Na een aantal laagjes lak zijn dit de perfecte naamborden. De stickers erop en klaar. Nu nog monteren op de railing. Hiertoe koop ik een setje montagebeugels voor verwarmingspijpen. De variant met isolatie om roest te voorkomen. Als je deze doormidden zaagt heb je 2 mooie beugels om de borden mee te monteren. Op de foto het resultaat.
Onlangs heb ik een nieuw bilge pompje gekocht. Deze heeft een 16 mm slangaansluiting, maar nu moet het water nog ergens naar toe. Omdat ik geen zin heb in het maken van gaten door de buitenwand, sluit ik de slang aan op de afvoer van het fonteintje in de wc. Met een t-stukje en wat pvc buis is dit een fraaie oplossing. Voldoet niet helemaal aan de regels want hij zou echter rechtstreeks naar buiten moeten lozen, en nu zit hij achter een afsluiter. Maar op zich werkt dit prima. Had ook nog een vlotterschakelaar gekocht. Deze treedt echter pas in werking als er al een paar centimeter water staat. Bij een platbodem betekent dit dat je dan al flink wat water in de bilge hebt staan. Niet erg praktisch dus, vandaar dat ik gewoon het handbediende schakelaartje laat zitten.

juli 2009 - Vetpot
De vetpot werkt niet goed; het rubber drukt het vet niet goed aan. Hierdoor wordt de schroefas niet goed gesmeerd. Enkele pogingen tot herstel leveren weinig op. De vetpot vaak aandraaien levert nog enige smering maar het klinkt allemaal wel wat ruw. Thuisgekomen nog geprobeerd om het rubber te vervangen door een houten schijf, maar dat werkt niet. Daarom maar een vetspuit gekocht, ik heb al van veel mensen gehoord dat dat beter bevalt. Punt is alleen om het ding gekoppeld te krijgen aan de slang. Bij De Jong in Joure hebben ze het juiste verloopstukje en daarmee krijg ik de boel bevestigd. Na een paar keer pompen spuit het vet echter al bij de slangkoppeling er uit. Daarom maar even terug naar De Jong om een compleet nieuwe slang te laten persen. Meteen even 20 cm langer, dan is het ook allemaal niet meer zo krap. Deze vetspuit bevalt uitstekend. Smering is nu weer prima, motortje heeft nog nooit zo stil gelopen. En geen geknoei meer met emmers vet, gewoon het patroon vervangen als het leeg is.

juli 2009 - flexibele koppeling
Nadat het touw van het bijbootje voor de derde keer in de schroef is gekomen, breekt de flexibele koppeling (in de haven van Ameland!). Ik begrijp dat het niet bevorderlijk is voor de mechanica dat het touw in de schroef komt, maar dat hij breekt nadat ik hem 3 jaar geleden ook al een keer vervangen heb is toch wel opmerkelijk. De motor is niet 100% gelijnd met de as (paar millimeter verschil) wellicht is dat de oorzaak, dit is met 2 simpele ringetjes verholpen. Met een blok hout en een paar bouten maak ik een noodreparatie zodat we weer kunnen varen. Een belletje naar Abma in Sneek leert dat ze nog een gebruikt exemplaar hebben liggen. Deze houden ze voor mij achter zodat ik hem kan monteren bij terugkomst. Zo gezegd zo gedaan. Na een proefrondje varen is alles weer perfect. Bij het invaren van de box weigert echter de achteruit! Wat nu weer??? Blijkt dat de borgring van de koppeling van de as aan de motor is losgetrild. Moet ik wederom de flexibele koppeling demonteren om dit ding weer vast te krijgen. Enfin een uurtje later is alles weer ok en kan er weer gevaren worden. Hopen dat hij niet weer losschiet.

juli 2009 - koelkast
De koelkast doet het soms niet. Na wat pielen met de draadjes zonder duidelijke oorzaak weer wel, om er na een tijdje weer mee op te houden. Na lang zoeken blijkt de kabel ergens een inwendige breuk te vertonen. Beetje raar voor een vrij nieuwe kabel met een flinke dikte, maar afijn kabeltje vervangen; probleem opgelost.

juli 2009
Door uitzetting en een aantal dikke laklagen zit de mast stijfklem in de mastvoet. Tijd om een schaafmachine aan te schaffen. We varen even naar de werf in Akmarijp omdat we stroom nodig hebben voor deze klus. Met de schaafmachine gaat er aan beide kanten een mm van de mastvoet op de delen die klemmen. Daarna met de schuurmachine weer mooi glad maken en een nieuw laklaagje er op. Nu kan je de mast weer gewoon in je eentje hijsen en strijken.
Bij de werf meteen even gevraagd of de opsteker misschien wat verlengd zou kunnen worden. Dit zou de loefgierigheid van het schip moeten verminderen. Durk zou er eens even over nadenken hoe dit op te lossen. We hebben alvast bekeken hoe lang we hem zouden willen. Daarbij kwamen we er op uit dat de verlenging maximaal 25 cm mag zijn, anders kan je vanaf het schip er niet meer handig bij.
De zwaardvallen hebben hun beste tijd gehad. Het onderste deel van de vallen alvast vervangen door het onlangs aangeschafte PPMF touw. Het bovenste deel ga ik waarschijnlijk vervangen door schouttouw, omdat dat lekkerder in de hand ligt.

juni 2009
De kraanlijn had zijn beste tijd gehad en is gebroken bij een poging de mast te strijken. Ik heb nu maar een hele rol PPMF touw in de kleur manilla gekocht. Dit touw blijft soepeler en wordt minder ruw dan het goekopere polyprop. Per rol valt de prijs ook wel mee. Voortaan ga ik alle vallen met dit 12 mm touw uitrusten, ligt wel lekker stevig in de hand. De kraanlijn heb ik nu dus vervangen en meteen de klauwval ook maar, want die begon ook al dunnetjes te worden.

mei 2009
Het besluit is gevallen, er komt een nieuwe kookplaat. We hebben niet zoveel diepte beschikbaar dus wordt het weer een 2-pitter (we zijn inmiddels al helemaal gewend aan het koken op 2 pitten). Het is een SMEV met afdekplaat en electrische ontsteking geworden. Het aanrechtblad is net een paar centimeter te smal om hem goed kwijt te kunnen. Ook deze zal dus vervangen moeten worden (was ik toch altijd al van plan). Maar ja daarmee moet meteen de gootsteen en de kraan ook maar. Hiermee wordt het al met al weer een flinke klus. Moet ik komende winter maar weer eens mee aan de slag.

augustus 2008 - Boot schilderen
We zijn weer een weekje op de werf "De Lege Walden" geweest om onze platbodem weer volledig opnieuw in de verf te steken. Hieronder een foto-impressie.




juli 2008 - Acculader voor de walstroom
Na een aantal dagen op het Wad met weinig motoruren raakt de boord-accu leeg. Dan is het toch jammer als je in Vlieland in de haven direct naast de (gratis!) stroomaansluiting ligt en er geen gebruik van kunt maken. Daarom maar een ladertje geinstalleerd, zodat we in het vervolg tijdens de vakanties ook van walstroom kunnen genieten.

juni 2008 - De marifoon - De finishing touch
We hebben inmiddels al veel plezier gehad van de Marifoon, maar er was nog 1 minpuntje; de slechte verstaanbaarheid. Vooral als je aan het roer stond en al helemaal met draaiende motor, was het geluid van binnenaf onverstaanbaar. Dus moet er een extern speakertje aan, op zich geen probleem, daar voorziet het apparaat in, maar waar plaats je zo'n dingen. Om nu een levensgroot gat ergens in het staal van de kuip te zagen leek me niet zo'n goed plan en plaatsing in de bank zou nog steeds niet een geweldig geluid opleveren. Uiteindelijk is de oplossing gevonden in het plaatsen van een kleine ronde speaker direct onder het luik. Deze zit daar niet in de weg en het geluid straalt nu rechtstreeks op je toe als je aan het roer staat. Een perfecte verstaanbaarheid. Nu nog even het kabeltje netjes wegwerken...

juni 2008 - Nieuwe huig voor de fok
Leuk zo'n nieuw fok (zie onder), maar nu past het afdekzeiltje voor de fok niet meer. Bovendien is deze fok wel erg groot (en glad en stug) om opgedoekt voor aan de stag te knopen. Een beetje spieken bij andere boten, brengt mij op een andere oplossing. We laten een huig maken, waardoor de fok niet meer opgedoekt hoeft te worden. Na het strijken van de fok, doek je hem op en zet je deze met een paar kloteklappers vast. Daarna doen we er over de hele lengte een huig overheen en hijsen het geheel met de val langs de voorstag. een handige praktische oplossing en het staat ook nog mooi.
Vandaar onze "huis" zeilmaakster even gebeld. Marijke heeft de boel inmiddels opgemeten en zondag kwam ze even passen. Ziet er erg goed uit. De komend week gaat ze er nog wat strookjes klitteband aanzetten en dan is de huig klaar voor gebruik.

juni 2008 - Ventilator reparatie
Onlangs merkte ik bij een flinke bui, dat er wel erg veel water langs de ventilator naar binnen loopt. Twee jaar geleden heb ik deze fan met zonnecel in het voorluik geplaatst. Op zich een prima ding en erg nuttig voor zijn doel (om de luchtvochtigheid in de winter naar beneden te brengen). Echter nu lekt hij dus. Daar me dit al eerder was overkomen en ik de zaak toen met Sikaflex flink heb dichtgekit, is het probleem nu eerst om de zaak weer los te krijgen. Na flink prutsen met een mes, lukt het uiteindelijk om de zaak mbv het afsluitdeksel naar buiten te duwen. De Sluitring die in het dek gemonteerd is, is compleet vermorzeld. Dat komt niet alleen door deze actie, is al eerder gebeurd. Waarschijnlijk is er deze winter water tussen gekomen en daarna kapotgevroren. Ik had al niet zoveel vertrouwen in deze constructie toen ik het plaatste.
Goed fan er uit, wat nu, er zit nu wel een gat van 4" in het luik en met die vermorzelde ring kan ik de fan niet terugplaatsen. Gé komt met een rol tape, maar dat blijft natuurlijk nooit zitten. Dan komen de kinderen vragen om een schaaltje om mee te spelen, wat mij op het idee brengt om hiermee het gat te dichten. In de keuken vindt ik een passend plastic vla-bakje, wat het gat precies afsluit. Met een tubetje Sikaflex wat ik nog had liggen, lijm ik de boel vast. Voor een noodreparatie een prima oplossing.

Maar nu moet de fan weer in het dek! Thuis heb ik nog de "mushroom" liggen die we eerder in het voordek hebben gehad. De fan past hier precies in! Ik moet nog wel even de middensteuntjes wegzagen en de boel een beetje bijvijlen. Maar nu hebben we een perfecte nieuwe dekring. Deze is niet van plastic maar van RVS, dat zal toch wat langer mee gaan. Bovendien heeft deze wel een fatsoenlijke opstaande rand, wat bij de vorige niet het geval was. Nadeeltje is alleen dat de hele zaak wat verder omhoog komt. Volgende keer kan ik de zaak weer terugplaatsen.

mei 2008 - De nieuw spriet
Afgelopen weekend weer even bij "De Lege Walden" op de helling geweest. Deze keer hebben we 3 ogen aangelast, waar de tuidraden van de opsteker aan gemonteerd worden. Afgelopen maandag bij Simon Watersport in Sneek staaldraden besteld, inclusief een nieuwe voorstag, omdat deze nu langer moet worden. De oude stag kan verknipt worden voor de tuidraden. Als het goed is het zaakje deze week nog klaar en kan alles gemonteerd worden. Nu alles nog weer een beetje bij schilderen.
De gasbun die ik had laten maken was ook gereed. Deze hebben we meteen ook geplaatst en een afvoer naar buiten gemaakt. Nu kan ons niets meer overkomen als we een lekke gasfles zouden krijgen. In het logboek kun je verder lezen over het aanpassen van de voorstag en het ophangen van het anker onder de spriet.

april 2008 - Marifoon, de ontknoping
Zoals eerder bericht was het nogal een probleem om de Marifoon werkend te krijgen. Na een mailtje naar Plastimo met de melding dat ik niets ontvang zonder de squelch open te zetten, kreeg ik al vrij snel de reactie dat het waarschijnlijk aan het apparaat lag. Het ding opgestuurd naar de importeur en enkele weken later keurig netjes een nieuwe thuisgestuurd gekregen. Deze heb ik nu in het voorjaar er in geschroefd en hij werkt als een tierelier!

maart 2008
Vanwege de nieuwe grotere fok, hebben we bij "De Lege Walden" een nieuwe spriet laten maken. Deze hebben we middels een paar bouten inmiddels gemonteerd. Nu moeten er nog tuien aan om de krachten te kunnen dragen. Hiertoe moeten nog een paar ogen aan het schip gelast worden, maar die moeten nog gemaakt worden. We hebben de fok al wel even gepast. Het is wel een enorme lap zeil die ruim 19 m2, dat zal wel even moeten wennen.

Nadat we de boot helemaal van binnen hadden schoongemaakt, heb ik meteen het hele interieur even opnieuw in de lak gezet. Het ziet er nu allemaal weer uit als nieuw. We zijn weer helemaal klaar voor het nieuwe seizoen.

december 2007
Bij Molenaar hebben we een nieuwe fok laten maken. De nieuwe fok heeft een oppervlak van 19,4 m2 en is hiermee bijna 2x zo groot als de oude. De verwachting is, dat de zeileigenschappen van Jouke hierdoor aanmerkelijk zullen toenemen. Jouke was met de oude fok nogal loefgierig, als je met volledig tuig en wat wind vaart. Zelfs met 1 rif was dat nog het geval. Met deze nieuwe fok zal dat beter moeten zijn. Om de grote fok te kunnen voeren, wordt er een spriet van 80 cm gemonteerd. In combinatie met een verlenging naar achter (net voorbij het want), krijgen we zo weer een mooi passend geheel. Momenteel is de spriet in de maak bij Durk Douma, dus we moeten nog even wachten voordat we er mee kunnen varen, maar de bedoeling is dat dit wel bij de aanvang van het seizoen voor mekaar is.
Naast verbeterde zeileigenschappen geeft de grotere fok ook de mogelijkheid om op een voordewinds rak een stuk alleen op de fok te varen. De oude fok blijft aan boord als stormfok. We hebben daarom in de nieuwe fok ook geen reven laten maken.

juli 2007
Tijdens de vakantie heb ik een zonnecel op het dak geplaatst. Het is een overloopbaar paneel, die met Sikaflex direct op het dak is gelijmd. Zo is het geen sta in de weg en tast het de schoonheid van het schip niet aan. Het paneeltje is niet afdoende om in de volledige stroombehoefte te voorzien, maar zorgt er wel voor dat de accu's goed opgeladen worden wanneer er niet gevaren wordt. Zo vertrek je altijd met volle accu's en door het bijladen onderweg tijdens varen op de motor, zullen we (hoop ik) niet vaak meer een lege accu hebben.

juli 2007 - The neverending story van de Marifoon
De kabels van de Marifoon heb ik nog niet doorgesoldeerd, maar de Marifoon wel teruggeplaatst. Tijdens de vakantie uitgebreid aan het experimenteren geweest. Het blijkt nu dat de Marifoon prima ontvangt (op Ameland kon ik nog Prima Schiermonnikoog en de Brandaris ontvangen), echter alleen als de squelch "open" staat. Draai je de squelch terug tot de ruis weg is, dan ontvang ik gelijk helemaal niets meer, zelfs niet als je recht voor de Brandaris ligt. Ik vermoed dat dit een probleem van het apparaat is en ik er mee terug moet naar de dealer.

juni 2007
Inmiddels is de marifoon ook tot leven gekomen. Althans thuis, met een goed doorgesoldeerd testkabeltje is het uiteindelijk gelukt de uitzendingen van de kustwacht Lelystad te ontvangen. Nu kan de Marifoon weer in de boot, maar daar zal ik dan waarschijnijk ook alle stekkers moeten solderen.

Mei - 2007
Na diverse pogingen heb ik de Marifoon nog steeds niet aan de praat. Bij de winkel had ik een dure waterdichte coax connector gekocht, die echter meer ellende dan voordeel oplevert. Na diverse pogingen met kortsluiting en afgebroken pennetjes, zit hij nu eindelijk goed vast. Bij nader inzien had ik beter 2 gewone connectors en een koppelstuk kunnen gebruiken. Na het gedoe met de kabel, heb ik echter nog steeds geen ontvangst. Meting met de multimeter geeft aan dat er kortsluiting in de antenne zit. Wie verwacht dat nu van een nieuwe antenne? Nu moet ik dus weer terug naar de winkel in de hoop dat ik daarna de zaak definitief aan de praat krijg.

April 2007
Afgelopen maandag (23-4) heb ik het anker voorop gemonteerd. Met een ankerrol en een hangslot om hem te bevestigen, en een plaatje roestvrij staal om de boeg te beschermen. Nu hoeven we niet meer steeds het dink in de bakskist te vrotten en naar voren te sjouwen als we hem nodig hebben. Voor de ankerrlijn moet ik nog een dek doorvoer maken, zodat die in het voorronder kan verdwijnen. Ik heb echter nog geen geschikte doorvoer gevonden, de beschikbare doorvoeren zijn bestemd voor een ketting en bovendien niet echt waterdicht, omdat er vanuit wordt gegaan dat de ankerkluis kan afwateren, wat bij mij niet het geval is. Ik ga nu op zoek naar een soort zwanehals om te kijken of ik het daarmee kan oplossen.

Inmiddels heb ik ook een Marifoon (Navman VHF7100 met DSC) aangeschaft. Nu moet de antenne nog in de mast en de boel gemonteerd. Meteen ook een GPS erbij gekocht. Een Garmin GPS 72 handheld. Dit is een mooi compact apparaatje, waterdicht en ruime mogelijkheden. Grootste uitdaging hier is om hem dusdanig te monteren dat ook de kabel tussen de GPS en de marifoon een beetje fatsoenlijk weggewerkt kan worden. Thuis heb ik de NMEA koppeling tussen de GPS en de marifoon al even getest, dit werkt in 1 keer goed. Tevens even kort gespeeld met WaypointsGPS om waypoints op te halen en terug te zetten in de GPS. Nu nog even uitvinden hoe ik handig de juiste routes in de GPS zet. Dit moet nu van tevoren thuis, maar dan moet je wel tevoren bedenken waar je naartoe gaat. Anders moet je onderweg alles met de hand inkloppen. Een laptopje aan boord zou natuurlijk wel handig zijn. Eens kijken of ik ergens een dingetje op kan scharrelen. Dat is natuurlijk wel weer een stroomvreter, dan wordt het dan waarschijnlijk echt tijd voor een zonnecel.

Maart 2007
Inmiddels is ook de dinette verbreed. Met 1 meter was het wel een erg knusse slaaplaats voor 2 personen. Door de verbreding kun je nu ook hier royaal liggen. De zijschotten heb ik voorzien van uitschuifbare balkje. Hier kun je 3 in elkaar passende planken opleggen, waar weer bijpassende kussens op kunnen. Zo krijg je een royaal bed voor 2 personen. Minpuntje is dat het looppad op dit moment wat smaller is, maar ja, dat is dus alleen 's nachts.

Winter 2006/2007
De kinderen worden groter, hierdoor worden de splaapplaatsen wat krap. Daarom heb ik de bedden in het vooronder vergroot. Er was nog een stuk open ruimte voor de mastvoet. Hier heb ik 2 mooi passende platen in gemaakt zodat we nu 3 volwaardige slaapplaatsen voorin hebben. De plaat heb ik in 2 stukken gemaakt om het middelste deel er makkelijk uit te kunnen halen als de mast gestreken moet worden.
Gevolg van deze uitbreiding is wel dat de deur naar het vooronder nu niet meer naar binnen kan draaien. De deur andersom laten draaien is ook niet handig, want dan zit hij in de weg voor de kastdeurtjes. Daarom heb ik de deur er maar uit gehaald. Bij ons staat hij toch eigenlijk altijd open, dus we zullen hem waarschijnlijk niet missen. Mocht dat toch zo zijn, dan moet ik een ander oplossing verzinnen. Dat zal dan iets van een gordijntje of schuifdeurtje worden.
Bij Jan Sikkes heb ik 2 mooie stukken schuimplastic op maat laten snijden en een stofje gekocht voor de bekleding. Een behulpzame buurvrouw heeft dit omgetoverd tot 2 fraaie kussens (of eigenlijk matras).

In de opruiming bij de watersportwinkel heb ik een urentellertje op de kop getikt. Deze plaats ik in het dashboard waar eigenlijk de buzzer hoort te zitten. Een buzzer hebben we toch niet. Overigens heb ik die inmiddels wel besteld, maar die plaats ik dan wel ergens anders. Zo nu hebben we een mooie "nieuwe" motor met nul draaiuren (volgens de teller).

Vroeg in het voorjaar hadden we er ook al eens problemen mee. Maar nu ik in de winter een keer de boot moest verleggen had ik er weer last van. Als de buitentemperatuur te laag is, dan koppelt de keerkoppeling niet. Tijd voor nieuwe koppelingsplaten. Dit is geen werk voor een amateur. Daarom demonteer ik keerkoppeling en laat de Yanmar dealer er nieuwe platen inzetten. Dit was in een dagje gepiept, prima service! Hier moeten we weer jaren mee vooruit kunnen. Gelijk ook maar even een nieuwe fokkeval gehaald, deze was aan vervanging toe.

Na diverse malen op de stopknop gestaan te hebben en door de nodige roestvorming is de motor bijna niet meer uit te krijgen. Een nieuwe stopknop dus. Om te voorkomen dat hetzelfde probleem zich weer voordoet, verplaats ik de knop naar de binnenkant van de bakskist. Eerst betimmer ik de achterkant van het dashboard. Ook dit stond al een tijdje op de agenda.

november 2006
Omdat het in de winter erg vochtig wordt in de boot, wil ik een ventilatortje in het voorluik hebben. De paddestoel die ik er vorig jaar op heb gezet, helpt niet voldoende voor de ventilatie. Bij de watersportwinkel een ventilator met zonnecel op de kop getikt voor half geld. Dit werkt perfect en heeft ook in de winter gezorgd voor een stuk lager luchtvochtigheid in de boot. In de donkere dagen van december was de zonnekracht echter te laag om de oplaadbare batterij van voldoende spanning te voorzien. Hierdoor draaide het fannetje nog nauwelijks waardoor hij niet meer effectief was. De batterij heb ik daarom verwijderd om dat beetje energie dat de zonnecel wel oppikt te gebruiken voor de fan en niet om eerst nog eens een batterij op te laden. In de zomer is het ook wel prettig zonder batterij, dan gaat hij 's nachts tenminste uit als het donker wordt en hoef je niet de hele nacht naar het gezoem van de ventilator te luisteren.

oktober 2006
Reeds in het voorjaar hadden we problemen met ons kacheltje. De beveiliging werkt niet goed, waardoor de kraan niet open blijft. Om toch warm te kunnen zitten heb ik toen de bypass geblokkeerd, maar dat is natuurlijk geen veilige situatie. Onlangs nog hebben we een keer tegen de kraan gestoten waardoor een tijdje gas in de boot is gelopen. Gelukkig merkten we dit op tijd en is het allemaal goed afgelopen maar toch tijd voor actie. Maar ja, hoe krijg je zo'n ding gerepareerd, kacheltjes zonder afvoer mogen niet meer verkocht worden en mijn idee om dan maar een (Webasto) heteluchtkachel te plaatsen bleek toch wel een duur grapje te zijn (vanaf € 1200,). Met wat onderzoek op internet en rondvragen in de kennisenkring werd het thermokoppel als belangrijkste verdacht aangemerkt. Een kennis bleek nog zo'n ding te hebben liggen, maar helaas deze had een nippeltje met een andere schroefdraad. Ook een nieuwe die ik na een tijd zoeken bij de Multimate vond had dit probleem. Toen heb ik eerst maar eens het oude thermokoppel doorgemeten, want wat kan er nu eigenlijk stuk gaan aan zo'n bimetaaltje. En inderdaad het ding werkte prima. Dit kun je testen door te meten of hij een stroompje afgeeft bij verwarmen. Dit stroompje moet minimaal 200 mA zijn, bij mij was hij zelfs bijna 500. Maar wat dan? Het bleek dat de veiligheidsklep nog verder te monteren is. Binnenin bevindt zich een klepje met een veertje. Door het indrukken van de bypass, gaat er een klepje open waardoor er gas gaat stromen. Het klepje bevat een klein spoeltje, waardoor het klepje open blijft als het stroompje afkomstig van het bi-metaaltje er doorheen loopt. Het leek me zeer waarschijnlijk dat dit klepje dan wel de oorzaak zou zijn, maar ja, hoe kom je daar nu weer aan? Maar eens een poging wagen bij De Jong Watersport in Joure. "Heeft u ook zo'n veiligheidsklep?".  "Hmm, niet op voorraad, maar we kijken in het boek". En ja, daar stond ie. Alle onderdeeltjes los bestelbaar, waarop ik de man vertelde dat ik alleen dat klepje nodig had. "Oh, wacht even", zei de man en verdween naar achteren om een paar tellen later terug te komen met, jawel, het gezochte klepje. "Vanmiddag zocht ik iets anders en kwam dit toevallig tegen in de la". Daar lag die waarschijnlijk al een jaar of 10, want de prijs was nog in guldens, maar ik was er de koning te rijk mee. Ter plaatse nog in elkaar gezet en getest met een aansteker. En jawel, dit was de oplossing!

augustus 2006
Zoals je in het logboek hebt kunnen lezen, zijn we toe aan een nieuw anker.
Na wat vergelijkend waren onderzoek op internet en bestudering van de test uit "Zeilen", is de keus gevallen op een Kobra anker. Voor onze boot lijkt de 16 kg de juiste maat. Meteen ook een Loodlijn erbij gekocht van 40 meter, hierdoor heb je geen geklooi meer met ankerkettingen die de boot kunnen beschadigen etcetera. Met deze combinatie kunnen we bij alle omstandigheden, dieptes en windkrachten veilig ankeren. Zo'n 16 kg anker is toch wel een flink apparaat, daarom ben ik van plan om nog een ankerrol voorop te plaatsen waardoor je wat minder gesleep hebt met het ding.

Tijdens de vakantie hebben ik meteen alle beschadigen even bijgeverfd, zodat alles er weer picobello uiziet. Ook de lamelletjes die ik al een aantal maanden geleden heb gekocht even opgehangen. Dat ziet er toch een stuk fraaier uit dan die groene gordijntjes en ze hangen bovendien minder in de weg.

juli 2006
Inmiddels zijn beide lieren gemonteerd en heb ik een extra oogje geplaatst zodat de schoot er goed overheen loopt. We hebben er inmiddels al veel genot van gehad. De investering dubbel en dwars waard.

18 juni 2006
De eerste lier is gemonteerd, zo vast als een huis! Daarna was de accuboor leeg, dus volgende week verder. De lier doet het uitstekend, alleen het touw loopt nog niet goed. Er moet nog even een schootoog op de juiste plek worden gemonteerd.

12 juni 2006
Uit de plaat roestvrijstaal heb ik met de haakse slijper 2 mooie ovalen plaatjes gezaagd, met gaten op de juiste plekken. Zo kunnen de lieren er volgende week op. Inmiddels heb ik (eindelijk) ook een nieuwe teen voor mijn vaarboom. Dan moet meteen de boom ook maar eens gelakt worden, dan is hij ook niet meer zo ruw.

2 juni 2006
Na de laveer-exercitie bij het Jentjemeer (zie logboek) is het definitieve besluit gevallen om schootlieren te plaatsen. De keus is op Antal W16 selftailing lieren gevallen. Deze zijn redelijk geprijsd t.o.v. andere bronsen lieren. Bij De Boer in Bakhuizen (Nauticshop.nl) zijn ze scherp geprijsd, maar het blijft een hoop geld. Hun buurman heeft ook nog een plaatje roestvrijstaal van 4 mm waar ik ze op kan monteren. Nu de boel nog vast zien te krijgen.

26 mei 2006
Zoals je kunt lezen in het logboek hebben we in de meivakantie een gebroken flexibele koppeling opgelopen. Als noodreparatie heb ik er een houten blok met bouten tussengeplaatst, het is aan het motorgeluid wel duidelijk hoorbaar dat hij nu niet goed zijn trillingen meer kwijt kan, dus dit moeten we snel verhelpen. Het onderdeel moest uit Japan komen, maar is inmiddels binnen en vervangen.

1 april 2006
Durk Douma van jachtwerf de Lege Walden heeft de zwaarden weer netjes gerepareerd, deze waren wat bol gaan staan en de naden waren gaan werken. Hij heeft alles weer mooi strak getrokken en goed vastgelijmd en geschroefd. Ze gaan op de aanhanger naar de garage van mijn vader. Hier kunnen ze deze week gelakt worden. De eerste laag zetten we er meteen op. Durk heeft de oude lak er volledig afgeschuurd, dat viel nog niet mee, want die 12 lagen 2-componentenlak waren best had. Dit was meteen ook het probleem, want de lak kon totaal niet werken en alleen maar barsten. Daarom komt er nu Sikkens Cetol Marine op wat veel flexibeler is en makkelijker te verwerken dan 2-componenten lak.

27 maart 2006
De ergste vorst is nu wel voorbij, dus kan het toilet getest worden. Het werkt allemaal perfect, na het drukken op de spoelknop voltrekt zich een volledig automatisch spoelprogramma (eerst water in laten daarna leegzuigen via de vermaler en daarna nog een klein laagje water inlaten), geen geprutst meer met handpompen en te kleine ronde toiletpotten. Nu nog even de zaak kan nu afgetimmeren. De waterzak wordt ook een kwartslag gedraaid, zodat hij overdwars in het schip ligt waardoor hij beter leeg loopt. Meteen ook maar even voorzien van een nieuwe slang, ik had toch nog een stuk over van het toilet.

4 maart 2006
Het klussen aan de boot vordert gestaag. Inmiddels is de electrische bedrading deels vervangen door dikkere kabel. Tevens heb ik een onderbreker aangebracht voor de boordaccu, zodat alle stroomvoorzieningen in 1 keer kunnen worden uitgeschakeld. Daarna heeft pake het kastje opnieuw betimmerd, waardoor het nu ook de helft groter is geworden.

Het nieuwe toilet is inmiddels ook aangesloten. Het lijkt te werken, maar ik heb hem nog niet getest met water, omdat ik even afwacht tot de winter voorbij is. Nu moet de zaak nog afgetimmerd worden in het toilet en daarna kan ik al weer beginnen met het vaarkklaar maken van het schip, want het nieuwe seizoen staat al weer voor de deur. Voordat het zover is, moeten de zwaarden nog gelakt worden. Deze staan nog bij Durk Douma in de loods, die de slechte delen vervangen heeft en alle oude lak aan het afschuren is. De zwaarden waren gelakt met 2-componentenlak. Dit is superharde lak die niet kapot te krijgen is. Dit is meteen ook het nadeel, want het is niet flexibel en dat is wel nodig voor een zwaard met zo'n oppervlak dat aan de meest extreme omstandigheden blootstaat. Daarom komt er nu flexibele Sikkens Cetol op. Marijke Kramer heeft inmiddels ook hoezen voor ons gemaakt die we over de zwaarden kunnen hangen als het schip voor de wal ligt, zo worden ze beter beschermd tegen zon en regen.

19 december 2005
Inmiddels heb ik een nieuw toilet aangeschaft. Het is een electrische Cerit Mariner 45 geworden. Deze heeft een model zoals de toiletpot thuis, zodat je comfortabel kunt zitten. Verder heeft hij een ingebouwde vermaler en automatisch spoelprogramma. Dat is toch een hele vooruitgang t.o.v. het ronde bolletje met handpomp. Het toilet heeft wel waterdruk nodig, om te voorkomen dat de drinkwatertank om de haverklap leeg is, koop ik er een apart drukpompje bij die ik ga aansluiten op het buitenwater. Hoewel het toilet is voorzien van een terugslagklep, installeer ik toch maar een ontluchtingsbocht om eventueel hevelen te voorkomen. Zo kun je in principe altijd veilig varen en zeilen zonder dat je altijd de afsluiters dicht moet zetten. Voordat ik aan de slag ga met het toilet, neem ik eerst het electrisch systeem onderhanden. Er lopen vrij dunnen draadjes en er is geen hoofdschakelaar voor het boordsysteem. Verder merk ik dat de boordaccu volledig leeg is, het bijladen tijdens het varen op de motor is blijkbaar toch niet voldoende om de accu op peil te houden nu we een electrische koelkast aan boord hebben. Dat wordt tijd om eens om te kijken naar een zonnecel, zeker nu met het toilet erbij.

21 november 2005
Vandaag aan de slag gegaan met het winterklaar maken. De olie is vervangen, althans verwijderd want ik was niet helemaal zeker dat ik het juiste filter had, dus dat ga ik nog even navragen. Antivries in de koeling en de watertank geleegd. Het toilet heb ik in zijn geheel verwijderd, want deze lekt en pompt zwaar. Ik denk dat ik niet de moeite neem om hem te repareren, want dat is door de vorige eigenaar ook al gepoogd. Bovendien zie ik wel wat in een electrisch toilet, is ook wel handig als ik t.z.t. aan een vuilwatertank moet.

13 november 2005
Al het houtwerk is inmiddels geschuurd. Ook heb ik alle blokken uit elkaar gehaald, zodat deze eens goed in de lak kunnen. Dit weekend heb ik mooi de tijd om alles 3 dagen achter elkaar een keer in de lak te zetten. Zo kan alles er weer een tijdje tegenaan.

31 oktober 2005
We hebben besloten dat het toch wel verstandig is de mast in de winterberging te doen. Hij mag bij Klaas in de schuur. Met de voorlader tillen we de mast er af en gaat hij op de kar naar Vegelinsoord. Doordat we de balast hebben verwijderd valt het gewicht mee en is hij net met 3 man te tillen. We leggen hem in de schuur en zorgen dat hij over de hele lengte goed ondersteund wordt. Die heeft een goed plekje voor de winter.

10 oktober 2005
Ik heb heel wat houtwerk meegenomen om te lakken. Vandaag maar eens begonnen om de schuurmachine er op te zetten. Na 2 uurtjes schuren komt vanonder een dikke laag lak een mooi teakhouten luik te voorschijn. Wie zet dat nu in de lak? Althans mijn sterke vermoeden is dat het teak is, maar waarom zou iemand dat dan gelakt hebben? Nu loop ik met de vraag hoe ik met zekerheid vaststel dat het hier inderdaad om teakhout gaat.

22,23 september 2005
Het voorluik gaat mee naar huis, want hier zitten twee latten van los. Thuis haal ik de latten er af, en zie dat de (verroeste) schroeven door de onderplaat zijn getrokken. Eerst de boel maar eens goed schuren en een klein stukje nieuwe plaat ingelijmd, waar een rot stuk zat. Daarna gaatjes geboord om de zaak met duiveltjes weer in elkaar te zetten. Met sikaflex de boel weer aan elkaar gelijmd en alle naadjes netjes afgekit. Hij is nu weer als nieuw!, nu maar hopen dat het ook stevig is. Nu nog de achterkant lakken. Tevens een "mushroom" ventilatierooster gehaald. Deze ga ik in het luik plaatsen om frisse lucht in het vooronder te krijgen als het luik gesloten is. Hierdoor hoop ik dat het minder vochtig wordt in het vooronder.

19-21 september 2005
We hebben erg mooi weer tijdens onze schilderdagen. We kunnen maandag pas laat beginnen en zodoende zijn we pas 's avonds om half elf klaar. Maar dan hebben we ook de hele boot geschuurd, schoongemaakt en de kale plekjes aangestipt met grondverf.
Op dinsdag komt mijn vader meehelpen en met zijn drieen kunnen we dan in 1 dag de kajuit, het dek de huid en de onderkant voorzien van een nieuw laagje verf. Op woensdag komt dan een tweede laag op de huid, al het zwart en doe ik een tweede laag lak op het roer en pak meteen even de mast en de giek mee.
Als de zwaarden er af zijn, zien we dat het stuurboordzwaard er slecht uitziet aan de achterkant, waar de planken bij elkaar komen. Durk Douma stelt voor hier een roestvrijstalen plaat op te monteren om te voorkomen dat het verergert. Daar komen we deze week niet aan toe, en bovendien had hij even geen geschikt materiaal op voorraad, dus de zwaarden blijven in de loods ter reparatie.

17 september 2005
Jouke gaat op de helling bij De Lege Walden. Eerst flink schoonspuiten, dan kunnen we komende week schilderen. Er is geen aangroei, aanleen de zinkanodes zijn lekker aangegroeid, maar dat hoort ook zo. Met de hogedrukspuit spuiten we hem schoon en ontdoen Jouke van zijn tuigage, houtwerk en zwaarden, zodat hij schilderklaar ligt in de loods. Het stuurboordzwaard vertoont aan de achterkant wat rotte plekken, dus daar moet deze winter wel wat aan gebeuren.

11 september 2005
Om het luik echt sta-sterk te maken, heb ik er nu een 2e laag onder tegenaan gelijmd. Daarop heb ik nog geluidsabsorberend schuimplastic gelijmd, zodat er minder motorgeluid doorklinkt.

14 juli 2005 - motorluik
Het motorluik is van hout en heeft zijn beste tijd wel gehad. Bij de laatste schoonmaakbeurt hield ik de zijkant in mijn handen terwijl het luik bleef liggen, tijd voor een nieuwe dus. Ik heb een tijdlang met de gedachte gespeeld om er een roestvrijstalen of aluminium traanplaat op te leggen, maar vorige week dacht ik dat een teakhouten luik nog veel mooier zou zijn. De vlonder hoeft er dan niet meer overheen. Je moet dan natuurlijk rondom het luik ook een teakhouten vloertje maken. Gezien de beschikbare tijd zal het nog wel een tijdje duren voor ik aan deze klus toe ben. Vandaar eerst maar een nieuw houten luik gemaakt. Van een watervaste multiplexplaat van 8 mm heb ik 8 stroken van 2 centimeter laten zagen. Van deze latjes heb ik in 2 lagen de randen rondom het luik gemaakt. Daarna een keer gronden en 2x aflakken. Het garantietriplex heeft een garantietermijn van 15 jaar, dus voorlopig kunnen we weer vooruit.

9 juli 2005 - Naamborden
Het uitfrezen van de letters is bijzonder goed geslaagd. Op de PC heb ik de letters op ware grootte uitgeprint. Die heb ik daarna met een mes "overgetrokken" op het hout en dan met potlood verder helder ingetekend. Onder en boven een hulplijntje getekend zodat je met de vrees precies tot aan het lijntje kunt vrezen.
Ik heb eerst op halve diepte gevreesd en daarna in de 2e keer op de juiste diepte. Het lukt namelijk bijna niet om het echt mooi strak te krijgen als je de volledige diepte in 1x freest.  Door in 2x te frezen heb je bij de tweede gang ook nog enige mogelijkheid tot correctie.
Na het frezen de letters met 2 lagen goudverf ingekleurd.  Daarna de hele planken 4x in de 2-componenten lak gezet. Dat moet voorlopig voldoende zijn. In de winter gaan ze er weer af en dan doe ik ze nog een keer of 2, samen met het overige houtwerk.
Die lak is overigens niet zulk lekker spul. Bij de werf die het schip de laatste keer behandeld heeft had ik professionele 2-componentenlak gehaald. Het mengen en lakken gaat prima. Echter het is nogal plakkerig spul dat niet met oplosmiddel te verwijderen is. Je handen krijg je dus niet meer schoon en ook je kwast kun je na afloop weggooien. Mijn handen zijn nu na 3 dagen nog steeds niet goed schoon, het meeste is er wel afgesleten, maar het laaste is hardnekkig.
Afijn, het resultaat mag er zijn. Zaterdag heb ik ze nog snel even gemonteerd, zodat onze eerste huurder de primeur heeft.

29 juni
Omdat ik nog geen hout voor nieuwe naamborden heb gevonden besluit ik de oude te hergebruiken. De borden kunnen aan de andere zijde van het schip, zodat de achterkant voor komt. De oude naam moet er nog wel af, omdat de achterkant ook zichtbaar is. Met de excentrische schuurmachine zijn de planken vrij eenvoudig kaalgeschuurd. De dichtgeplamuurde letters blijven echter wel duidelijk zichtbaar. Een poging met wat donkere beits maakt het alleen maar erger. Daarom maar wat zandkleurige dekkende beits gebruikt, wat hopelijk na een aantal keren lakken niet meer zo opvalt. Op een proefplankje heb ik ontdekt dat je met een 90 graden frees het best letters kunt frezen. Als je die voorziet van goudverf weerkaatst het licht mooi naar alle kanten. Nu komt nog de uitdaging om de letters mooi strak te frezen.

18 juni
Voorsteven bijgeschilderd.
Busje roer ingezet.

16 juni 2005
In maart 2005 hebben we Jouke aangekocht. Hij zat goed in de verf en vertoonde verder ook geen noemenswaardige gebreken. Toch is er altijd ruimte voor verbetering, dus hebben we inmiddels toch al aardig wat kleine klusjes aangepakt, waarvan hier een opsomming:

- Vervangen zwaardvallen
- Vervangen kraanlijn
- Vervangen fokkeschoot, plus fokketouwtje
- Nieuwe koelkast. We hebben gekozen voor een Isotherm, deze werkt alleen op electrisch, maar kent een zeer laag energieverbruik doordat hij zeer goed geisoleerd is en een efficiente koeling heeft. We hebben hierdoor nog geen problemen gehad met lege accu's e.d. terwijl hij wel zeer goed koelt. Overigens hebben we een gescheiden boord- en startaccu, dus in geval de accu toch een keer leeg mocht zijn, komen we daardoor niet in de problemen. Er moest nog wel een nieuwe kabel getrokken worden van de accu naar de koelkast, omdat hij tijdens koelen wel flink wat amperes trekt.
- Het lakwerk wordt hier en daar toch wat minder, vooral de zwaarden beginnen af te bladeren, dus die moeten komende winter maar eens een flinke beurt. Ook het deurluik is aan een grondige beurt toe. De rest van het lakwerk moet de komende zomer een nieuw laagje krijgen zodat dat er ook weer tegen kan.
- De verflagen zijn nog goed. Doordat alle begin moeilijk is, moeten we nog wel wat schaafplekken bijwerken met bruine verf. Verder hebben we een buts in de voorsteven gevaren, die inmiddels geplamuurd is, maar nog wel geverfd moet worden. Het bruin van de boeisels is al aardig verbleekt door de zon, dus hier moet deze zomer ook nog een laag op.
- Het onderwaterschip bleek bij inspectie in maart nog keurig. Deze zomer kan het nog wel mee, komende winter moet hier een nieuwe laag anti-fouling op.
- De anodes onder het schip zijn nog goed, maar moesten wel even worden schoongemaakt. De anodes bij het roer zijn aan vervanging toe komend najaar. Wellicht zijn die onder het schip er dan ook bijna aan toe.
- Busje laten maken zodat het roer op de hak komt te staan.
- Touw bij het fokkeoog laten repareren
- Scheurtjes in de huig laten repareren
- Stopknop verplaatst
- Diverse harpjes vervangen door RVS
- Harpjes aan de vallen vervangen door RVS snapsluitingen
- Blokjes t.b.v. fokkeval gemonteerd
- Scheepstoeter, waterkaarten, almanakken
- Gaskachel geplaatst (inclusief monteren gaskraan)
- Nieuwe wimpel
- Nieuwe (Friese) vlag
- Clamps voor de zwaardvallen
 

Deze pagina is het laatst bijgewerkt op 13-05-2012

www.tjalktehuur.nl.jpg (149969 bytes)

www.tjalktehuur.nl PICT0063.JPG (482021 bytes)

Fok te loevert.jpg (285028 bytes)

P7301195 droogvallen bij een plaat www.tjalktehuur.nl.JPG (1813546 bytes)

Tjalktehuur.nl 2008 Groene Strand Terschelling.JPG (109873 bytes)

tjalktehuur.nl 2008 bij een plaat.JPG (139427 bytes)

IMG_1044 drooggevallen.jpg (102955 bytes)

IMG_0101 op het ijselmeer 800.JPG (77005 bytes)

Jouke in de haven.jpg (37619 bytes)

IMG_1739.JPG (75854 bytes)

IMG_1983.JPG (56584 bytes)

IMG_1620.JPG (333068 bytes)

IMG_2162 Riekje lachend na de schilderbeurt 800.jpg (88864 bytes)

IMG_0470 640x480.jpg (83225 bytes)

Dagtocht Zeilen. Platbodem charter klassieke Tjalk  Temidden van de Friese meren. Zeiltochten in stijl  Zwerftocchten en Dagverhuur met schipper
--------------------------------------------------------------------
Vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan info@tjalktehuur.nl
Deze site is met de grootste zorg samengesteld, aan de inhoud en de informatie kunnen geen rechten worden ontleend
Copyright © 2005-2014 Gatze Rienstra